Låner for å fullføre drømmen


front

Dag Torulf jobber natt og dag for å skaffe fridager og finansiere Iditarod-løpet. Tirsdag reiser han til Iditarod for å delta på det obligatoriske rookie-møtet i Anchourage.

Det er vanskelig å skaffe sponsorer til gjennomføringen av verdens lengste hundeløp, som starter 5. mars neste år. G. Hagen, Coop Hammerfest, Hammerfest kommune og Gagama elektro er med, men ellers merker han at det er tørke.

– Jeg skal dit uansett, sånn er det. Jeg har bestemt meg; det er nå eller aldri. Jeg har så godt spann og så mye kunnskap, så jeg er nødt. Drar jeg ikke, får jeg aldri fred. Og jeg vet at jeg har noe der borte å gjøre. Det er det som driver meg, sier Dag Torulf som har jobbet med å skaffe sponsorer siden i vår.

Jeg vet at jeg har noe der borte å gjøre.Det er det som driver meg

Dermed må løsningen bli å ta opp banklån for å fullføre drømmen med Arctic Musher – Hammerfestspannet i Alaska.

Det går for mye tid til å jobbe med å skaffe samarbeidspartnere. Budsjettet for løpet er på over en halv million, men når oppmerksomheten bør være på det kommende løpet, må det til sist gjøres et valg.  Kreftene bør brukes til trening og forberedelser, pakking logistikk, sjekke ruta og forberede kjøre- og hvileplan for verdens lengste og tøffeste hundeløp.

– Jeg har brukt et halvt år på dette. Jeg må flytte fokuset nå. Finnmarksløpet er tøft i seg selv, men Iditarod krever uendelig mye mer, og fokuset må være der ute, sier han etter å ha kommet inn døra ved kennelen i Stallogargo.

Jeg må flytte fokuset nå

Hundene er hentet tilbake fra Veslemoen ved Sennalandet på grunn av de vekslende snøforholdene, men treninga går greit, og torsdag kveld ble det seks nye mil langs Kvalsunddalen og opp til fjellet.

sokker

Hvil på sjekkpunkt Varangerbotn under Finnmarksløpet. Her får hundene massert potene. (Foto: Eirik Palm)

I tillegg jobber han natt og dag for å opparbeide avspasering og hente inntekter for å finansiere drømmen om å kjøre Iditarod.

Spannet er det ingenting å si på, og unghundene som debuterte i Finnmarksløpet i fjor, har blitt superhuskyer. Aldri har det vært så mange lederhunder i spannet, og summen er store forventinger og tro på at prisen «Årets debutant» – «Rookie of the Year» er innen rekkevidde.

Tirsdag reiser han til Alaska for å delta på rookie-møtet. Alle førstegangskjørere av Iditarod må delta her, og han blir borte ei uke. Det betyr også at drømmen og eventyret er nær.

– Jeg skal i tillegg bruke tid på å bli kjent der, og forberede fôring og kjøretøy, slik at det er klart når vi kommer tilbake. Og så tar jeg med en del klær som jeg lar være der, sier han.

-ep-

DCIM100GOPRO

Langbein slapper av på sjekkpunkt Tana under FL 1000 i mars i år. Foto: Eirik Palm)

1 responses to “Låner for å fullføre drømmen

  1. Tilbaketråkk: Strømmer til for å hjelpe | arcticmusher·

Legg igjen en kommentar